Jeszcze pachnie drukiem. Trzymam w rękach nową publikację Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej pt. „Małe dziecko – poznanie w zabawie.” Książka została napisana pod redakcją Radosława Piotrowicza. Jest pracą zbiorową z serii Wczesna interwencja – pomoc dziecku i rodzinie, w której wielu specjalistów podzieliło się swoją wiedzą i doświadczeniem zogniskowaną wokół znaczenia zabawy w rozwoju i terapii małego dziecka. Mam przyjemność być współautorem tej pozycji. Rozdział który do niej napisałam – zatytułowany „Sandplay Therapy czyli Terapia w piaskownicy – analityczna metoda diagnozy, psychoterapii i wsparcia dziecka chorego somatycznie.” opisuje zastosowanie zabawy w psychoterapii. Funkcja terapeutyczna zabawy jest znana od lat. Dzieci bawiąc się komunikują swoje potrzeby, wyrażają tłumione emocje i – co najważniejsze – tworzą więzi w opiekunami. To prawdziwe „dokarmianie psychiki” znane wszak także dorosłym.
Metoda Terapii w Piaskownicy (Sandplay Therapy) ma także zastosowanie w psychoterapii dzieci z mutyzmem wybiórczym.
Pozwala w sposób naturalny nawiązać z dzieckiem kontakt werbalny. Umożliwia także komunikowanie się niewerbalne z dzieckiem. Kontakt terapeuty budowany jest początkowo na poziomie symbolicznym. Dziecko stopniowo oswaja się i w końcu czuje na tyle bezpiecznie, żeby móc także zacząć komunikować się werbalnie. Opór przed mówieniem wynikający z lęku maleje a swoboda która się pojawia podczas kontaktu z terapeutą toruje dalsze przekraczanie wewnętrznych barier przez dziecko w komunikacji z otoczeniem. Książka jest do nabycia w księgarni internetowej i stacjonarnej Wydawnictwa
Polecam!